zaterdag, september 30, 2006

Tafeltje Ontdek Me

Op internet is er een aantal diensten dat het voor aanstormend muziektalent mogelijk maakt ontdekt te worden. Ik noem: Garageband.com en Sellaband.com. Ik ben nog geen regelmatige bezoeker van deze sites maar steeds als ik er een kijkje neem raak ik enthousiast.

Het principe is simpel: je kunt gratis luisteren naar muziek. Het aantal keren dat een track beluisterd wordt, wordt geregistreerd en zo ontstaat er een hits-chart. De hoogst genoteerde tracks / bands zijn blijkbaar erg populair. Daarmee hebben ze een grote kans dat een platenmaatschappij hen een contract aanbiedt. Bij Sellaband kun je een aandeel nemen in een band, bijdragen aan het dekken van de kosten van een debuutcd en meeprofiteren met hun succes.

Ik ben een groot voorstander van gratis muziek. Sinds Napster, Kazaa en Limewire download ik muziek en kom ik in aanraking met artiesten waar ik normaal nooit aan gedacht zou hebben.

Muziek verrijkt je leven, vooral als het gratis is.

Downloaden gaat natuurlijk ten koste van de opbrengsten voor muziekbands. Dat vind ik eigenlijk zo'n ramp niet. Cd-verkoop en het maken van videoclips werd zo'n beetje de core business van een artiest, terwijl een muzikant z'n brood voornamelijk zou horen te verdienen met optreden. Of zeg ik nu iets heel ergs. Ja hè? Ik schrik er zelf van.

Maar met Garageband en Sellaband kunnen muzikanten internet eindelijk positief gebruiken. Zolang je een aanstormend talent bent uiteraard. Ben je eenmaal ontdekt, dan blijft het lonend je muziek te verwijderen van deze websites en je fans weer als vanouds dwingen de portemonnee te trekken voor een cd.