maandag, september 25, 2006

Supermarktcrimi

Ik ben een supermarktcrimi. Ik pak altijd het flesje of het pakje dat achterin staat in plaats van voorin, zodat de uiterste verkoopdatum verder in de toekomst ligt. Het scheelt soms wel een week. Supermarkten hanteren FIFO (First In First Out), maar ik overrule dit met mijn LIFO (Last In First Out) acties. Ik weet dat dat niet klopt, zo ontstaan winkeldochters, maar zolang de meerderheid van de klanten mijn voorbeeld niet volgt, kan ik blijven genieten van extra versheid. Zo krijg ik meer vitaminen en overlevingskansen dan de eerlijke klant. Ik kan het niet helpen, ik ben slechts het slachtoffer van mijn selfish genes.

5 Reacties:

Blogger Isis zei...

Ik doe dit ook.
Stel dat iedereen dit principe van LIFO toepast, en de supermarktketens zijn hiervan op de hoogte, dan kunnen zij toch nog voor een hoge FIFO-score zorgen.
En dan blijven de winkeldochters uiteindelijk toch nog achterwege..

9:59 p.m.  
Blogger Babs zei...

En ik doe dit ook! Maar toch controleer ik de datum, soms staat namelijk toch de LIFO voorin (ofzoiets), als iedereen het doet, werkt het niet meer en proberen ze zo beetje bij beetje het systeem weer om te draaien.

11:27 p.m.  
Blogger Frans zei...

Supermarkten zijn hier doorgaans wel alert op. Maar hoe ze ermee omgaan hangt af van het soort artikel waar het om gaat. Verpakte vleeswaren worden doorgaans 's morgens voor de winkel opengaat gesorteerd op datum. Maar met melk doen ze dat weer niet.

Er zijn supermarkten die een soort van bonus geven (een kleinigheidje) voor klanten die in de winkel een artikel vinden dat over de datum is.

Ik vraag me af of ze ook een tht-systeem kunnen ontwikkelen voor verse groente en fruit.

6:35 a.m.  
Blogger Babs zei...

Wat me ook opvalt is dat sommige artikelen heel lang uitverkocht lijken, om zo de klanten te bewegen een soortgelijk produkt van een ander merk te kopen, om zo door hun voorraden heen te komen, heel irritant.

6:57 p.m.  
Blogger Frans zei...

Gisteren publiceerde www.logistiek.nl een artikel met een meer wetenschappelijke onderbouwing van de manier waarop o.a. winkels hun voorraden beheersen. Dit stuk is van de hand van collega Ronald Keij, gitarist van Ab & de Eitjes.

9:02 a.m.  

Een reactie posten

<< Home