maandag, september 18, 2006

Nostalgamus

Als kind had ik al nostalgische gevoelens over de tijd waarin ik leefde, omdat ik wist dat ik er later op die manier op zou terugkijken. Ik had zeg maar visioenen over mijn toekomstige verlangen naar het verleden. Je had liedjes als "Oh Nellie van den Heuvel uit de vierde klas, hoe verliefd ik was, toen het zomer was", of "Buiten huilt de wind om 't huis, en binnen stond de kolenkit paraat, en de stoep, waarop geknikkerd werd was 't belangrijkste stukje van de straat". Of: "Het dorp, ik weet nog hoe het was, de boerenkinderen in de klas, een kar die ratelt op de keien."

Maar vandaag de dag kijk ik eigenlijk helemaal niet zo terug naar het verleden (laat staan dat ik in een dorp ben opgegroeid). De visioenen van een toekomst vol nostalgie en heimwee zijn dus onjuist gebleken. Ik ben er waarschijnlijk ingeluisd, door al die prachtige liedjes. Nog steeds luister ik er met plezier naar en nostalgische hormonen worden makkelijk opgerakeld. Het zal wel iets met mijn hang naar bredere perspectieven te maken hebben.

2 Reacties:

Blogger Frans zei...

"Die Nellie van de Heuvel was ondertussen best een lekker wijf, als ik me zo mag uitdrukken. En in de vierde klas had De Tank daar best al kijk op. Maar alles in het fatsoenlijke natuurlijk, dat spreekt vanzelf."

10:34 p.m.  
Blogger Felix zei...

Er zijn genoeg mensen die Nellie van de Heuvel niet kunnen vergeten en hun toevlucht zoeken tot "Adres onbekend" of "Spoorloos", om met Nellie in contact te komen en haar alsnog de liefde te verklaren. Om vervolgens de schrik van hun leven te krijgen en die liefdesverklaring maar niet te overhandigen. Blijf daarom dromen en mijd reünies.

4:28 a.m.  

Een reactie posten

<< Home