vrijdag, september 08, 2006

Maar ik aanvaard het...

Niemand keek eigenlijk vreemd op toen George Bush afgelopen woensdag openlijk toegaf dat er geheime CIA-gevangenissen bestaan. Alleen minister Bot van Buitenlandse (vieze) zaken, die destijds valselijk was voorgelicht door Condoleeza Rice, schok er een beetje van. "Maar ik ben blij dat Bush nu open kaart speelt". Hij ziet toch weer een lichtpuntje.
Hij vroeg zich niet af wat Amerika nog meer voor ons verborgen houdt, waar geen onderzoekscommissie op is gezet die Amerika met feiten dwingt de waarheid te vertellen.
Hij vroeg zich ook niet af waarom die CIA-gevangenissen eigenlijk geheim zijn. Wat doen ze precies met die gevangenen? Zal Amerika zich iets van de eisen van Amnesty International aantrekken?

Ik moet denken aan het liedje van Anneke Grönloh: Jij bent mijn leven.


Ik weet dat je liegt
En dat je mij bedriegt
Maar ik aanvaard het
Want jij bent m'n leven

luister


Maar het geduld van minister Bot was eigenlijk al op. Met Iran. "We laten niet met ons sollen", zei hij afgelopen zaterdag tijdens een EU-top. Want Iran lapt zomaar VN resoluties aan zijn laars! Dat mag niet, ook al doet Israël niet anders, maar dat is een heel ander verhaal. "We zullen niet terugdeinzen voor stevige maatregelen", zei hij. Stel je voor dat Iran kernwapens krijgt! Dat mag niet, ook al heeft Israël, India en Pakistan ze wel, maar dat is een heel ander verhaal.

Jammer dat het niet gelukt is Iran uit zijn tent te lokken met de oorlog in Libanon. Maar ook minister Bot draagt graag zijn steentje bij om die oorlog tussen Iran en Amerika eindelijk te laten beginnen.

Links:
Jan Blokker - NRC
Iran, Amerika en de volgende oorlog (SP)
Anneke Grönloh official website