zaterdag, september 09, 2006

Wetenschap is saai

Tijdens een familie-uitje vandaag kreeg ik te horen dat mijn blog zo saai is, want "het gaat over wetenschap". Ik schrijf juist over dit onderwerp om de saaiheid van het alledaagse bestaan wat te verluchtigen! Maar om aan deze kritiek tegemoet te komen, heb ik besloten nu over iets alledaags te bloggen: het familie-uitje van vandaag.

We waren in Linnaeushof, Europa's grootste speeltuin. Wie was Linnaeus eigenlijk? Hij was bioloog in de 18e eeuw en heeft de binomiale nomenclatuur voor levende wezens ingevoerd. Ieder levend wezen kreeg daarmee een voor- en achternaam. Piet Janssen is bijvoorbeeld een homo sapiens, een kat is Felis Silvestris. Daarmee maakte hij het voor Darwin heel inzichtelijk en kon hij zijn evolutietheorie beter ontwikkelen.

Het leuke aan Linnaeushof is dat de meeste attracties mechanisch in plaats van elektrisch zijn. Er wordt gebruik gemaakt van zwaartekracht (b.v. stoeltjesliften, glijbanen), centrifugale krachten (ronddraaiende plateaus, molens) en elastische krachten (trampolines).

Het leukste toestel vond ik een wip met contragewicht die je kon laten ronddraaien door je met je voeten af te zetten. Het vreemde is dat je je afzet om het apparaat tegen de klok in te laten draaien (A), wat ertoe leidt dat het apparaat in z'n geheel met de klok meedraait (B, zie illustratie).

Het was een leuke, zonnige dag.

Ik vond het ook erg leuk om eens niet over wetenschap te schrijven.

1 Reacties:

Blogger Isis zei...

Heel fijn zo'n luchtig verhaaltje tussendoor... Mmm.. ;-)

12:10 p.m.  

Een reactie posten

<< Home