maandag, september 04, 2006

De sleutel tot Nostradamus

De 1000 verzen van Nostradamus snijden geen hout. Ze zijn geschreven in cryptische wartaal en ook de volgorde van de verzen lijkt nergens naar.

Ik ging zoeken op de woorden 'great city' en 'new city' (in de Engelse vertaling) en vond een regelmaat. Ik heb er verder geen tijd voor, maar misschien kan iemand anders dit idee oppikken en er rijk mee worden.

De regelmaat is als volgt:

Begin met vers II:54.

Because of people strange, and distant from the Romans
Their great city much troubled after water:
Daughter handless, domain too different,
Chief taken, lock not having been picked.


Ga 43 + 111 verzen verder en kom aan bij vers IV:08.

The great city by prompt and sudden assault
Surprised at night, guards interrupted:
The guards and watches of Saint-Quentin
Slaughtered, guards and the portals broken.


Ga 43 + 222 verzen verder en kom aan bij vers VI:73.

In a great city a monk and artisan,
Lodged near the gate and walls,
Secret speaking emptily against Modena,
Betrayed for acting under the guise of nuptials.


Ga 43 + 333 verzen verder en kom aan bij vers X:49.

Garden of the world near the new city,
In the path of the hollow mountains:
It will be seized and plunged into the Tub,
Forced to drink waters poisoned by sulfur.


Een Google zoekopdracht op "nostradamus 111" brengt mij op het spoor van een zgn. zonnetafel. Ik had er nog niet van gehoord.

Voor degene die er wat in ziet: doe er je voordeel mee. Ik zou het wel op prijs stellen als ik in de bronvermelding van je boek kom.

5 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

heeyy felix,
ik vond het superr gezellig maar je hebt helemaal niks over naturalis op je log ,
nou tot het familie uitje doeii Anne

9:26 p.m.  
Blogger Frans zei...

Die zonnetafel is erg interessant. Ik heb een poging gewaagd om de cijfers om te zetten in letters via de verzen van het bijbelboek Numeri. Daarna ben ik al paardspringend door de zonnetafel gegaan, waarbij ik begonnen ben op vakje 1 ('M'). Tot mijn niet geringe verbazing stond er: "METZIJNSTRAKKEGROENEBROEK"

(Het stond 'm goed!)

12:46 a.m.  
Blogger Felix zei...

Eh... juist ja! Zover was ik nog niet. 't Zou 'm inderdaad staan, groen. Maar strak hoeft voor mij niet.

9:57 p.m.  
Blogger Felix zei...

Hoi Anne,

Ik heb juist een heel artikel aan Naturalis besteed, het heet "Walking with dinosaurs". Klik hier maar!

9:59 p.m.  
Blogger Frans zei...

Voor de gehele ontcijfering van de cryptische zonnetafel, klik hier.

6:45 a.m.  

Een reactie posten

<< Home