woensdag, april 16, 2008

Gezichten onthouden

Kun je goed gezichten onthouden? Deze vraag kan nu eindelijk beantwoord worden.

Een gezicht is voor mij als een boek. Geef mij één seconde de aanblik van iemands gezicht en ik kan er veel over vertellen. In veel gevallen zal ik de plank genadeloos mis slaan in de beschrijving van iemands persoonlijkheid, maar dat laat onverlet dat iemands gezicht bij mij een rijk netwerk van neuronen laat vuren. En hoe meer neuronen er vuren, des te gemakkelijker is het gezicht naderhand weer uit het geheugen op te diepen.

Nu blijkt er een test te zijn waarmee je je geheugen voor gezichten kunt meten. Ik scoorde 94%, Isis scoorde 88%. Opmerkelijk is dat het leeftijdsoptimum om gezichten te houden tussen 25 en 35 jaar ligt. Eigenlijk wel logisch. Hoe meer gezichten je al hebt gezien, hoe beter je kunt categoriseren en associëren. De grafiek zou daarom continu moeten stijgen, ware het niet dat je hersens na je 30e afsterven wat de grafiek weer doet dalen.

Doe nu zelf de test!

Labels: , ,