zaterdag, april 05, 2008

Pieter en Bram

"Goedemiddag, u spreekt met Meester Moscovitch, met wie heb ik het genoegen?"
- "Dag Bram."
"Met wie zegt u?"
- "Met Pieter."
"Ach, dag meneer Van der Wielen, wat kan ik voor u doen?"
- "Heb je het gevolgd?"
"Heb ik wat gevolgd?"
- "De ontwikkelingen rond mij, Georgina en Jort, Bram."
"Ik heb het een en ander meegekregen."
- "En, beviel het?"
"Ik doe, zoals u zult begrijpen, geen uitspraken over de heer Kelder. Maar ik feliciteer u met uw, als ik dat zo mag uitdrukken, nieuwe vlam mevrouw Verbaan."
- "Nou feliciteren... je weet hoe ik over dat mens denk."
"Neen, dat weet ik niet. Maar dat lijkt mij ook uw private zaak."
- "Ze zoent in elk geval heel slecht. Maar ik bespaar je alle slijmerige details. Let's get to business."
"U bedoelt u wilt een einde aan dit gesprek maken?"
- "Nee ik bedoel dat ik verwacht dat jij je positieve beoordeling over het geheel uitspreekt en je belofte nakomt."
"Ik geloof dat ik uw trant van redeneren niet kan volgen."
- "Ik waardeer je gevoel voor humor Bram, maar nu even niet. Je weet wat we hebben afgesproken. En nu boter bij de vis."
"Zo laat is het nog niet, maar ik geef uw suggestie door aan de keuken."
- "Bram, stop daarmee. Ik ben al genoeg onder druk gezet de afgelopen dagen. Je kent de afspraak, je kent het bedrag en ik wil graag langskomen om het in ontvangst te nemen."
"U suggereert veel, maar ik daag u uit deze suggesties met concrete aanwijzingen te staven."
- "Bram wat flik je me nou? Je bedoelt iets zwart op wit aantonen? Ik heb toch niks op schrift. Je zei zelf al: een man een man, een woord een woord."
"Zoals men dan pleegt te zeggen: I rest my case."
- "Bram, je hebt wat je wilt, Jort Kelder publiek vernederd. Je bent mij wat verschuldigd."
"Laten we nu eens voor een moment aannemen dat u gelijk hebt, waarmee ik niet zeg dat dat zo is, en dat u en ik samen werkelijk een deal gesloten hebben om de heer Kelder publiek te vernederen. Wat let mij dan om, als er geen overeenkomst getekend is, deze afspraak niet na te komen."
- "Omdat ik onze afspraak dan in de publiciteit zal brengen, Bram. Dat is mijn stok achter de deur."
"Welnu, dan raad ik u aan dat te doen. Men zal u niet geloven. Ik zal glashard ontkennen. En u verruilt uw imago van Casanova in dat van een pathologische leugenaar. Ik wens u daar veel succes mee."
- "..."
"En als u mij nu wilt verontschuldigen, ik ga dineren. Vis? Uitstekend idee."

Labels: