zondag, oktober 15, 2006

Out of the gathering

Gisteravond trad The Gathering op in het Patronaat. Wij waren erbij. We hadden nog een derde kaartje over, dat ik buiten aan iemand in de wachtrij overhandigde. En vergat er geld voor te vragen.

Voor mij was het ik schat de vijfde keer dat ik de band live zag, voor Isis de tweede keer. Ik denk dat ik m'n tax bereikt heb: het optreden boeide me maar matig. Hoewel het technisch en muzikaal erg goed was, kwam het niet op mij over (met nadruk op mij). Het gehalte 'slenter-ritme' nummers was teveel in verhouding met de up-tempo songs. Het grote videoscherm achter zangeres Anneke van Giersbergen dwong de toeschouwer de nummers op een bepaalde manier te interpreteren. Ik hou zelf niet zo van videoschermen tijdens concerten (tenzij de act zelf wordt weergegeven). We hadden het idee dat The Gathering murw was door teveel optredens. Het kunstje werd weer eens vertoond. Bij een praatje maande Anneke het publiek stil te zijn en leek ze er geen zin in te hebben.

We wilden de laatste bus halen en we berekenden de tijd die we nog zouden hebben om ergens in de stad in een kroegje een Kiss of fire te drinken (onze love-potion no. 1). En zo besloten we enkele nummers voor de toegift al de zaal te verlaten. In De Flapcan (Zijlstraat) wachtten we koffielurkend op de bus.

The Gathering blijft geweldig. Live waren ze nu wat minder.

Hun beste (dubbel)cd vind ik How to measure a planet (naast Annekes debuutcd Mandylion). The Gathering in combinatie met sci-fi spreekt mij erg aan. Het nummer Liberty Bell is sterk.


No brainwaves or activity
while the craft is in the air
It's getting dark, it's getting light
we are sitting in a chair

We have fastened every belt
we cannot float out of our seats
It's so enormously frightening
When our tail reaches superheat

Another timezone
a change of season
it is turning dark again
We're getting ready for yet
another orbit around our planet

It is time for the galactic cruise
To come to an end
One last view on the world
and the time we have spend

Buiten The Gathering verbond Anneke zich ooit met Ayreon en waaruit de space-opera Into the electric castle voortkwam. Bijzonder. Luister naar een aantal soundbites.

Labels:

1 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Lieve Felix
Heeft iemand jou ooit verteld dat je een beetje een warhoofd bent?
Maar wel een hele lieve,je hebt iemand een gezellige avond bezorgd zonder dat het hem een cent gekost heeft,fijn voor hem toch.

8:58 a.m.  

Een reactie posten

<< Home