donderdag, oktober 05, 2006

Bloem

Haarlem bracht in de jaren 80/90 een veelbelovende zangeres voort. Bloem. Eigenwijs, apart, ambitieus. Ze kwam in het programma van Sonja Barend (eind jaren 80?), toen nog heel jong maar blijkbaar al veelbelovend en maakte haar debuutcd Zink, veel later, in de jaren 90 in Engeland met hulp van professionele muzikanten die haar het duwtje in de rug wel gunden.
Ik zag wel wat in haar. Ik zag haar voor 't eerst in het Patronaat. Ze maakte kunst voor café De Roemer (veel getekende visjes), dat ik in die tijd, om andere redenen, plat liep. Ik bewonderde haar talent en durf en vond haar muziek met psychedelische kantjes grappig. Ik kocht haar cd daarom ook en draaide die toen regelmatig.

Maar het is volgens mij bij die ene debuutcd gebleven. Tenminste wat haar solo-carrière betreft. Dat kwam voor een niet onbelangrijk deel omdat ze zoveel op Björk lijkt, qua zang en techniek (zuchten, kinderstemmetje, gillen) en qua stijl. Ze zal haar eigen stijl zelf ontwikkeld hebben, maar ze had de schijn tegen.

Dankzij Wikipedia weet ik dat ze tegenwoordig in Londen woont (natuurlijk), films maakt (vast heel experimenteel) en in de band Polichinelle speelt. De website van Polichinelle laat veel getekende visjes zien, ik vermoed wie daar achter zit.

Links:
Soundbite: Zink - Bloem de Ligny
Bloem at Wikipedia
Polichinelle

Labels: