maandag, april 16, 2007

Geruststellend alarm

Zondag bleven de inwoners van Helmond buiten genieten van het mooie weer, terwijl de sirenes afgingen, in verband met een brand.

Blijkbaar werkt het alarmsignaal niet meer om bewoners te alarmeren.

Elke eerste maandag van de maand om 12 uur 's middags gaan de sirenes aan om te testen of er geen vogelnestjes in de alarmtoeters zitten. Nederland is dan net gaan lunchen, de kop van de werkweek is eraf. Het alarmsignaal is dan een feestelijk geluid. Er zijn mensen die het alarmsignaal gebruiken als aanwijzer dat het weer tijd is voor de maandelijkse barbecue.

Bij mij werken de sirenes ook feestelijk uit. Het doet me denken aan de feestelijkheden rond 4 mei, 5 mei, het Songfestival en Koninginnedag. Ook al is 4 mei niet feestelijk bedoeld, de saamhorigheid, de kranslegging, de bezinning vind ik erg prettig.

De oude sirenes hadden nog iets angstaanjagends, maar de nieuwerwetse sirenes missen dat effect. Ze hebben iets clownesks en werken op de lachspieren.

Er wordt nu onderzoek gedaan naar het waarom van het niet reageren op het alarmsignaal.

Ik denk dat het stoppen met de maandelijkse test belangrijk is. Eén keer per jaar lijkt me voldoende.

Labels: ,

2 Reacties:

Blogger Frans zei...

De Burgemeester van Helmond was boos op de inwoners van de stad. Was er een keer een alarm, reageren ze er niet op! Alle mensen hadden naar binnen moeten gaan, ramen en deuren sluiten en naar de radio luisteren naar nadere aanwijzingen. Wie doet dat nou op zo'n prachtige dag?

Ik zou het ook niet doen. Al dat gedoe. Laat ze die brand blussen en mij met rust laten. Wat heb ik nou met die brand te maken? Ik sprak een inwoner van Helmond en die zei tegen me: "Ik vond het ham 'n eggs". Als ze het nou op een vrijdag hadden gedaan, alá. Maar nu, op zondagmiddag, nee."

6:23 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Geweldig die Nederlanders, zou het alarm niet afgegaan zijn en er toch een wolk met iets engs stiekem een fijne Helmondse volkswijk in gedreven was had men van schande gesproken en was de burgemeester de dader geworden van het niet drukken op de alarm knop! Als het allemaal (toch net) goed gaat zijn we erg stoer en willen we het "zelf" wel even bepalen

10:02 p.m.  

Een reactie posten

<< Home