dinsdag, juni 03, 2008

Telefoongids... punt com

Vanmorgen ben ik op de bres gesprongen om de naam van onze nationale trots, KPN Telefoongids, te beschermen tegen onverlaten.

Ik werd laatst gebeld door Telefoongids. Ik heb daar een gratis plaatsing en de vraag was of ik die plaatsing wilde omzetten naar een betaalde. "Stuur maar wat informatie", zei ik.

Dat werd een fax en pas daaruit bleek dat het om Telefoongids.com ging. Terwijl ik dacht mij te herinneren dat ze zich in het telefoongesprek uitgaven als "Telefoongids".

De gratis plaatsing bleek op Telefoongids.com niet te bestaan. Ook daaruit blijkt dat ze gebruik maken van de naamsverwarring.



De prijs van een plaatsing? 150 euro per maand. Looptijd? 36 maanden. Schrikbarend. Zeker als je naar hun website kijkt. De kwaliteit van een bedrijf verraadt zich door de kwaliteit van hun logo...

Niet meer op gereageerd, tot ik vanmorgen een telefoontje van ze kreeg. Deze keer wat alerter, hoorde ik dat de callcenter-medewerker zich inderdaad voorstelde als "Telefoongids".

Ik stelde deze verwarring aan de kaak en mijn vermoeden dat ze meeliften op, nee zelfs misbruik maakten van, de gevestigde naam van Telefoongids, om onschuldige, nietsvermoedende bedrijven een duurbetaalde vermelding op een niet bezochte website op te dringen.

De callcenter-medewerker was gepokt en gemazeld in het omzeilen van mijn kritiek. Het einde van het gesprek ging als volgt:

- "Ik denk dat jullie misbruik maken van de naam Telefoongids."
- "Inderdaad zijn wij van Telefoongids.com, er is denk ik enige spraakverwarring ontstaan, ik zal mijn collega's daar op wijzen."
- "U stelde uzelf ook voor als Telefoongids, dus ik denk dat het een policy van jullie is. Ik zal onderzoeken of er juridische stappen te nemen zijn."
- "Dat is prima, u heeft onze gegevens?"
- "Ja, die heb ik."
- "Dan wens ik u veel succes en een prettige dag."
- "Van hetzelfde, goedemorgen."

Mailtje gestuurd naar Tros Opgelicht.

Labels: , ,