zaterdag, november 04, 2006

Debat gezien

Gisteravond was het debat tussen Bos en Balkenende. Wat me opviel was dat de woorden samen, met elkaar al door Wouter Bos in zijn introductiespeech werd uitgemolken. Daarmee haalde hij de wind uit de zeilen van Balkenende die in zijn introductiespeech al improviserend de woorden van Bos probeerde niet te herhalen, zo leek het.

Bos scoorde twee keer. Hij verweet Balkenende het over onzekerheid en hellend vlak te hebben zodra het ging over maatregelen die rijken zouden treffen (hypotheekrenteaftrek en belasting op AOW/pensioen), terwijl maatregelen die armen treffen (huurverhoging, bezuiniging op zorg) blijkbaar geen onzekerheid zouden geven. Ook scoorde hij toen hij Balkenende vroeg: "Noem me drie punten waarmee u alleen de rijken heeft getroffen, noem me er dan twee, oké noem me er één", waarop Balkenende geen antwoord kon geven. Vreemd, want deze vraag was eerder door Bos aan Balkenende gesteld. Hier had Balkenende zich dus op kunnen voorbereiden.

Na afloop van het debat vonden wij Bos de sterkste. Het RTL-4 panel, bestaande uit Andrée van Es (voorheen PSP), Arendo Joustra (hoofdredacteur opinieweekblad Elsevier) en Henkjan Smit (jurylid Idols) vond Balkenende de winnaar. Joustra zei zelfs dat Bos onderuit gegaan was. Hadden wij iets gemist? Gelukkig bleek uit het TNS NIPO onderzoek dat het drietal geen representatieve steekproef was. Bos had gewonnen. 19% van de SP'ers zou zelfs van plan zijn PvdA te gaan stemmen.

Zo zie je maar hoe je door je eigen vooroordelen een debat kunt beoordelen. Aan vooroordelen bij Elsevier geen gebrek. Ik was ooit per ongeluk geabonneerd geraakt op dat blad. De artikelen die daar in staan nemen duidelijk een rechts standpunt in, maar worden door redactionele filters nog enigszins gedempt. De ingezonden brieven getuigen echter van ultrarechtse tendensen. Blijkbaar schaamt het blad zich niet voor dit lezerspubliek. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet bij die club hoor.

Labels: