woensdag, november 01, 2006

Rikkie & Slingertje

Met 29% van de stemmen is Rikkie & Slingertje de winnaar van de op dit weblog geplaatste poll "Mijn favoriete jeugdprogramma".

Rikkie & Slingertje is een poppenspel dat al langere tijd opgevoerd werd voor het op tv kwam. De Avro zond de eerste aflevering uit op 18 juni 1966, de laatste op 15 september 1973. Jarenlang worden de afleveringen vertoond op zaterdagmiddag, voor Stuif-es-in. In de poppen bevonden zich de handen van het echtpaar Maaike en Rien Baartmans. Maaike deed de stem van Rikkie en Rien die van Slingertje, het brutale aapje.

Rikkie & Slingertje werd opgevoerd in poppentheater Merlijn en dat bevindt zich in Haarlem, volgens mij de Warmoesstraat, vlakbij de Grote of St. Bavokerk.
Rikkie & Slingertje zijn waarschijnlijk aan hun eigen succes ten onder gegaan. Maaike en Rien gingen uit elkaar en daarna probeerde Slingertje het in z'n eentje. Na vier afleveringen besefte Slingertje dat het zonder Rikkie maar behelpen was en stopte de serie.

Link: Rikkie & Slingertje tune

Labels:

3 Reacties:

Blogger Frans zei...

Dan vraag ik me toch af wie er allemaal op die twee hoogst irritante k-poppen hebben gestemd!
Het programma werd dus uitgezonden tussen 1966 en 1973. Als we nu even aannemen dat zo'n poppenkastprogramma uitsluitend interessant is voor kinderen tussen de vier en de acht jaar, dan hebben we het dus over mensen die geboren zijn tussen op zijn vroegst 1958 en op zijn laatst 1969.
Ik vond dit tv-programma altijd vreselijk. Slecht dus. Zat je lekker naar Stuif 's in te kijken, kwam die vervelende aap er weer tussendoor met zijn quasi-brutale snuit. Gruwelijk. Was gelijk je hele zaterdag verpest.
Willen de echte Rikkie en Slingertje-fans zich bekend maken?

1:01 p.m.  
Blogger Felix zei...

Ik was het niet. Ik ben wel ooit bij een voorstelling van Rikkie & Slingertje geweest. Al die kleuters die hun armen omhoog staken en met hun vingertjes speelden (een bekend gebaar in Rikkie & Slingertje kringen) kwam op mij bedreigend en totalitair fascistisch over. Maar dat kwam misschien omdat ik met m'n 11 jaar de doelgroepleeftijd ontgroeid was.

3:37 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Dit poppentheater zat achter de Zijlweg, niet achter de Grote Markt, dat was La Condola. Tja hier heb je te maken met iemand die vroeger graag naar poppentheaters ging...

8:42 p.m.  

Een reactie posten

<< Home