maandag, november 06, 2006

Balkenende: "Doodstraf hoort eigenlijk niet"

Premier Balkenende vindt dat met het doodvonnis voor Saddam Hussein "recht wordt gedaan voor datgene dat hij heeft gedaan". Hij noemt het "terecht dat zo'n zwaar oordeel is gegeven over dit schrikbewind en deze dictator".

Balkenende voegt er wel aan toe dat Nederland tegen de doodstraf is en dat die "eigenlijk niet hoort". Volgens hem moet het vervolg van het proces daarom worden afgewacht.

Lekker signaal geeft Balkenende weer eens af. De doodstraf hoort "eigenlijk" niet. Over hellend vlak gesproken, en het creëren van zekerheden/onzekerheden...

Prettig idee, voor al die mensen in Amerika en andere landen, schuldig en onschuldig, die hun doodstraf afwachten, dat een premier van een land "eigenlijk" tegen de doodstraf is.

Balkenende is niet alleen voor de stropdas, maar eigenlijk ook voor de strop...

Update: Alexander Pechtold over Balkenende

"Het is schandalig dat hij die strafmaat verdedigt. Ik schaam me diep dat hij mijn premier is. Ik ben bang dat hij diep van binnen denkt, het zijn maar Islamieten, die blijven toch anders, dus het moet daar maar kunnen. Volgens mij denkt hij dat echt. En het is ook niet de eerste keer, dat hij ons land te schande maakt; Ik denk bijvoorbeeld terug aan het incident in Indonesië (Balkenende sprak zich hier impliciet uit tegen het homohuwelijk, red.), dan denk ik, ja deze man, met dit geklungel, vertegenwoordigt toch ook mij? Op zulke momenten verwacht ik gewoon een antwoord dat past bij onze beschaving. In die leiderschapskwaliteiten schiet hij schromelijk tekort. Ik vind het echt een blamage dat hij zegt dat de doodstraf een passende straf is, ik kan het niet anders zeggen. Je kunt niet vanuit het Westen, waar wij de Amerikanen scherp proberen te houden, en waar Amnesty International al jaren aan het vechten is tegen de doodstraf, met zoiets naar buiten komen. En als hij nou overvallen zou zijn door zo’n vraag, maar nee, de AIVD heeft meer dan zes maanden aan zo’n antwoord kunnen werken, en dan toch zo’n uitglijder. Dan denk ik, hoe kun je dat nou doen?"

Bron: De jonge Journalist

Labels:

2 Reacties:

Blogger Frans zei...

Wat betekent het woord 'eigenlijk' eigenlijk? Ik vind het een van de ergste woorden in onze Nederlandse taal. Het betekent volgens mij helemaal niets. Veel mensen gebruiken het als een soort schuilplaats: je lijkt stelling te nemen, maar door het toevoegen van het woordje 'eigenlijk' bouw je tegeljkertijd een afweer op tegen mogelijke aanvallen. "Ja, maar ik heb toch 'eigenlijk' gezegd. Dan telt het niet.". Slapjanussen zijn het.
Ik heb bij mezelf een soort van alarmering ingebouwd: zodra ik iemand het woord hoor gebruiken gaan bij mij allerlei belletjes rinkelen.
Eigenlijk hoort eigenlijk niet. Zeker niet bij politici.

7:30 a.m.  
Blogger Felix zei...

Ik ben het eigenlijk wel met je eens.

9:53 a.m.  

Een reactie posten

<< Home