woensdag, oktober 25, 2006

Het Senseo effect

Wij hebben thuis een Senseo Crema, een uitvinding van Philips waarmee snel en gemakkelijk koffie gezet kan worden.

Nu is er iets geks aan de hand. Ik drink zelf nooit koffie, dus is het voornamelijk Isis die het apparaat bedient. Maar ik zet af en toe ook wel eens een kopje voor haar. In het kader van 'ontbijt op bed' of 'ik sta hier toch dus kan ik net zo goed'.

En nu komt het. Als ik het grote middelste knopje van de Senseo indruk, waarmee ik het apparaat de opdracht geef water te gaan koken, gaat het knopje knipperen, ten teken dat het water bijgevuld moet worden. Het waterreservoir blijkt dan inderdaad leeg te zijn. De afgelopen weken gebeurt mij dit onophoudelijk. We hebben al lang een extra groot waterreservoir aangeschaft, maar dit maakt niet uit. Steeds als ik koffie wil zetten, is het water op. Ik noem dit voor het gemak het Senseo effect. Ik heb inmiddels een angst ontwikkeld om op het knopje te drukken.

Dit bizarre effect schaar ik onder de noemer synchroniciteit. De term is bedacht door Carl Gustav Jung, de bekende leerling van Sigmund Freud. Hiermee gaf hij een naam aan 'zinvolle toevalligheden', gebeurtenissen die opvallend zinvol lijken of samenhang vertonen, zonder dat er een causaal verband kan bestaan. Jung noemde het geval waarbij een cliƫnt hem vertelde over een droom waarin een scarabee voorkwam. Op dat moment vloog een dergelijk insect zijn kamer binnen. Iedereen kent wel van dit soort vreemde toevalligheden.

Sceptici wijzen een dergelijk effect van de hand met het argument dat er de hele dag door allerlei gebeurtenissen samenvallen die geen overeenkomst hebben. De gebeurtenissen die dat toevallig wel hebben vallen ons op, maar we zijn ons niet bewust van de duizenden samenvallende gebeurtenissen zonder overeenkomst.

Maar de betekenisvolle toevalligheden onder de noemer synchroniciteit zijn zo sterk, dat duizenden gebeurtenissen niet voldoende zijn om dit uit toeval te verklaren.

Ik denk dat er zo'n 50 kopjes uit het waterreservoir van de Senseo geschonken kunnen worden. En dat het Senseo effect inmiddels zo'n 8 keer achter elkaar is opgetreden. Isis is niet zo doortrapt dat ze mij koffie laat schenken omdat ze weet dat het reservoir leeg is, dus die troef voor criticasters is daarmee geƫlimineerd. De kans dat dit toevallig gebeurt is dus 50 tot de 7e macht (pas bij de tweede keer komt toeval om de hoek kijken), oftewel 1 op 781 miljard.

Het heeft volgens mij alles te maken met mijn preoccupatie. Omdat ik niet wil dat het reservoir leeg is, trek ik het Senseo effect naar mij toe. Ik moet dus af van mijn angst voor het knopje. Dan komt het allemaal weer goed. En mag Isis weer eens water bijvullen.

Links:
Carl Gustav Jung
Synchroniciteit
Senseo Crema
Angst voor knopjes
Spiegelogie ('alles waar je energie in stopt, groeit')

Labels: ,

3 Reacties:

Blogger Isis zei...

Maar jouw kopjes koffie zijn gewoon lekkerder....

Dus ik hoop voor jouw gemoedstoestand dat het Senseo-effect snel opgeheven zal worden!

11:19 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Hier de oplossing voor je, "de wet van communicerende vaten".
Zet een grote regenton op het terras van het "amazing IF (Isis & Felix) appartment". Zet de ton op een grote springveer.
Sluit deze ton aan op de regenpijp (pijp montage, schuivende pijp over pijp). Monteer een slang aan deze ton. Rol deze slang uit en hang deze met het uiteinde in het water recevoir van de senseo. Wacht tot de eerste regenbuitjes zijn gevallen. Varieer dan de hoogte van de ton zo dat het regewater het waterrecevoir tot aan de rand vult. Voila! Milieu vriendelijk, technisch een uitdaging, speciaal voor Felix! Oh ja, het maakt niet uit of het droog is, dan drink je gewoon een biertje! Zo! An t werk!

1:03 p.m.  
Blogger Felix zei...

Kijk, daar zijn buurmannen voor! Ik heb je oplossing meteen toegepast maar heb het systeem alweer uitgeschakeld. Ik werd gek van die met elkaar communicerende vaten. Geen moment hielden ze hun klep dicht.

4:30 p.m.  

Een reactie posten

<< Home