zondag, juni 04, 2006

Talkradio

Ik was ooit verslaafd aan Talkradio. Deze Nederlandse praatzender zond uit op de middengolf en werd langzamerhand ook op de kabel gezet. Het format was 24 uur per dag, 7 dagen in de week praten. Luisteraars konden bellen naar de host (geen dj want geen plaatjes) en meepraten over een bepaald onderwerp, of zomaar ergens over. Af en toe onstonden er interessante discussies. Vooral als Willem de Ridder de host was (bekend van z'n autoradio experimenten bij de Vpro).
De radio stond bij ons letterlijk dag en nacht aan. Je kon hem niet uitzetten want je zou wel eens wat kunnen missen. Bij een actualiteit ontstond er direct een discussie. Vaak onzinnig, maar je leerde wel wat er speelde onder de mensen en hoe (krom) men vaak denkt.
In Amerika floreert deze formule, maar in Nederland was Talkradio commercieel gezien een ramp. Want welk bedrijf durfde zijn radiospotje te plaatsen in een programma waarvan de inhoud bij voorbaat niet vaststond? En soms werd er niet gebeld en kon een host een uur lang praten over niks tegen niemand. Eigenlijk wat je tegenwoordig bij de belspelletjes op tv ziet.

Ik mis Talkradio nog steeds, omdat het naadloos aansluit bij internet. Internet verbindt en inspireert ook.

Ooit wil ik een nieuw Talkradio beginnen op internet. Qua kosten zal het wel meevallen. Een oude telefooncentrale met vijf lijnen en die met een audiostream het net opgooien. Zonder host bijvoorbeeld. Eens kijken wat daaruit voortkomt...

De domeinnaam talkradio.nl is nog steeds in handen van de oude eigenaar die tegenwoordig Business News Radio bezit. Kom op, geef die domeinnaam terug aan het publiek als je er toch niks mee doet!

Links:
Luister praatzenders op Kabelradio
Ridderradio.com
Willem de Ridder
Talkradio

4 Reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ja, ik was ook verslaafd aan Talkradio 1395am. en vraag me af hoe het met al die vaste inbellers gaat.
Ik heb een boek geschreven over mijn tijd bij Talkradio.
Ga naar daviddas.nl
Alle oud-luisteraars de hartelijke groeten van David Das

9:27 p.m.  
Blogger Felix zei...

David Das, die naam doet wel een belletje rinkelen, al is het geen telefoonbelletje meer.

Heeft je boek een officieel EAN of ISBN-nummer?

Succes met je site!

1:03 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Jeetje, dat brengt me weer even terug naar die tijd, ik luisterde meestal 's avonds tot in de kleine uurtjes. Nachtvlucht met Bart de Jongh was een van m'n favorieten. Vaak nam ik het op tape op en daar geniet ik nu nog steeds van op een lange reis naar Frankrijk, de tijd vliegt dan. Ook heb ik nog een T-shirt en slaap daar in.
Ga nu meteen even bij David Das kijken, leuk om even terug in de tijd te duiken.

2:08 p.m.  
Blogger David Das zei...

Ja Felix, het boek heeft een ISBN 90-76961-04-2.
Het is niet in de boekhandel verkrijgbaar. Ga naar www.daviddas.nl en bestel het daar.
Marianne, ook een TalkRadio-fan las het boek en was heel enthousiast. Daarop bestelde ze mijn 4 andere boeken.....

5:40 a.m.  

Een reactie posten

<< Home